Dit is Media Markt

Retailer in consumentenelectronica
Media Markt – Saturn (MMS) is een grote speler in de retailmarkt, meer bepaald in de cosumenteneletronica. Het marktaandeel van Media Markt – Saturn situeert zich op 5,6% van het totale marktaandeel in de Belgische retailmarkt.
Het % marktaandeel op productdepartementsniveau is verschillend per productgroep.
- Tv-Hifi 16,6%
- Telecom 15,9%
- IT 20%
- Photo 21%
- Huishoudelektronica groot 7,3%
- Huishoudelektronica klein 13,4%
- CD-Dvd-Games 22,4%
Dit verklaart waarom er per bepaald productdepartement speciale marketingacties of ontwikkelingsinitiatieven genomen worden.
 
Onze visie en missie:
We streven ernaar de eerste keuze te zijn voor onze klanten, medewerkers, leveranciers en aandeelhouders.
 
Onze bedrijfswaarden:
Autonomie, verantwoordelijkheid en fun
 
Veranderingen in het retaillandschap
Media Markt – Saturn werd op 30 jaar tijd de Europese marktleider in elektronica retail op basis van een ijzersterk cash & carry concept gestoeld op 5 pijlers: laagste prijs, grootste assortiment, innovatieve producten, merken en service. Door de opkomst van e-commerce, sociale media, digitalisering en veranderende klantenverwachtingen kwamen de 4 eerste pijlers onder zware druk. Bovendien greep de klant daarbij geleidelijk de macht door de overvloed aan inspiratie en keuzemogelijkheden in zijn klantenparcours. Zich informeren, testen/kiezen, kopen, betalen, leveren, feedback geven, begeleidende diensten: het kan overal, altijd, op de manier die de klant kiest.
 
Digitale transformatie bij alle medewerkers als gevolg van een wijzigend klantengedrag
Met behoud weliswaar van haar klassieke sterktes, diende MMS zich aan het gewijzigd klantengedrag aan te passen door haar cultuur en organisatie om te schakelen van een product gedreven naar een sales gedreven bedrijf. Medewerkers en klanten dienen daarvoor in het centrum van de organisatie te komen. De gehele verandering beschouwen we als de digitale transformatie bij al onze medewerkers.
Het concept bleef de facilitator. De medewerkers dienen voortaan het verschil te maken, en hun “box-mover” mindset om te schakelen naar klantgedreven gedrag.
Midden 2011 werd van start gegaan met deze omschakeling. Het gaat niet om een project, maar om het wezenlijk veranderen van de identiteit van het bedrijf. Dit onder de naam “From a Great Place to Work to a Great Place to Shop”. Geen delighted klanten zonder gemotiveerde medewerkers. Wanneer de medewerkers tevreden en gemotiveerd zijn, zal dit leiden tot klantentevredenheid, wat op zijn beurt de medewerker nog meer tevreden en gemotiveerd zal maken. Jij LOL, klant LOL en jij nog meer LOL. We hebben daarbij geen nood aan droeftoeters, maar aan bruistabletjes. Dit is de dynamiek die we op gang wilden brengen.
Ook al combineert deze inspanning zowel de tevredenheid van de klant als de motivatie van medewerkers, de winkels samen met het Hr departement zijn de initiator en coördinator van deze totale omschakeling.
Al de winkels hebben actieplannen uitgewerkt om in te spelen op het gehalte “Great Place To Work” en “Great Place To Shop”. Hiermee spelen ze in op de huidige markttendensen:
-          Medewerkers zijn op zoek naar een great workplace
-          We zijn terecht gekomen in een veranderend retaillandschap, de wereld van de retail digitaliseert en onze medewerkers moeten hierop kunnen inspelen (customer delight wordt de norm)